Rețele de socializare

Moldova

În lipsa controalelor de stat, în 2018 au avut loc peste 400 de accidente la locul de muncă

De la începutul anului în R. Moldova au fost înregistrate 91 de accidente la locul de muncă, dintre care 16 au fost mortale. Pe parcursul anului trecut au avut loc 423 de accidente la locul de muncă, dintre care 63 au fost fatale, fiind înregistrate 68 de decese.

Publicat

Din cele zece autorități competente în domeniul controlului siguranței ocupaționale, opt dispun de regulamente de organizare și funcționare în care sunt prevăzute atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale. Cu toate acestea, pe parcursul anului 2018, activități de control în domeniul securității și sănătății în muncă nu s-au efectuat – potrivit raportului anual al Inspectoratului de Stat al Muncii.

Conform informației publicate de Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, în anul 2017 în R. Moldova au fost înregistrate 369 accidente la locul de muncă, dintre care 57 mortale. Pe parcursul anului trecut s-au documentat 423 accidente la locul de muncă (cu 54 mai multe decât în 2017), dintre care 63 mortale ( soldate cu decesul a 68 persoane) şi 19 grave (au suferit 21 persoane).

De la începutul anului 2019, în perioada 01 ianuarie-15 martie au fost documentate 91 accidente înregistrate la locul de muncă, dintre care 16 letale și 10 grave. În 65 de cazuri, angajații s-au ales cu incapacitate temporară de muncă.


În R. Moldova, controlul de stat al respectării de către angajatori a legislației privind securitatea şi sănătatea în muncă este exercitat de următoarele autorităţi competente în domeniul siguranţei ocupaţionale:

  • Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniile sanitar-veterinar, fitosanitar, siguranța alimentelor, producerea și circulația vinului și a produselor alcoolice;
  • Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniile comerţului cu produse nealimentare și prestări servicii, inclusiv turistice;
  • Agenția Naţională pentru Sănătate Publică (ANSP) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul ocrotirii sănătății şi sănătăţii publice;
  • Inspectoratul pentru Protecția Mediului – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul protecției mediului și resurselor naturale;
  • Agenția Națională Transport Auto (ANTA) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul transportului rutier;
  • Autoritatea Aeronautică Civilă – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul aviației civile;
  • Agenția Navală – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul transportului naval;
  • Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din sectorul electroenergetic;
  • Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul comunicațiilor electronice;
  • Agenţia pentru Supraveghere Tehnică – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii din toate celelalte domenii de activitate, care nu sînt prevăzute la lit. a)–i), inclusiv pentru autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu excepţia Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Administrației Naționale a Penitenciarelor şi Centrului Naţional Anticorupţie, care îşi organizează activităţi de inspecţie în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă prin serviciile lor de specialitate, care au competenţă numai pentru structurile din subordine.

Coordonarea la nivel naţional și monitorizarea controlului de stat al respectării legislaţiei cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă efectuat de către inspectorii de muncă din cadrul autorităţilor competente în domeniul controlului siguranţei ocupaţionale sunt exercitate de Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM), aflat în subordinea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale.

Potrivit datelor ISM, din cele 10 autorități competente în domeniul controlului siguranței ocupaționale, opt autorități dispun de regulamente de organizare și funcționare în care sunt prevăzute atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale.


În 2018, Inspectoratului de Stat al Muncii i-au fost prezentate formularele inspectorilor de muncă, abilitați cu atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale din partea: ANSA – pentru 9 funcționari; Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației – pentru 3 funcționari; Agenția pentru supravegherea tehnică – 7 funcționari; Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței – 3 funcționari. Din cauza că în structura organizatorică a celorlalte autorităților nu există subdiviziuni și personal responsabil de efectuarea controlului de stat în domeniul siguranței ocupaționale, activitatea în domeniul dat nu se desfășoară – se arată în raportul anual al ISM pentru anul trecut.

Pe parcursul anului 2018, Inspectoratului de Stat al Muncii nu i-au fost prezentate rapoarte privind activitatea inspectorilor cu atribuții în domeniul securității și sănătății în muncă din cadrul autorităților competente în domeniul siguranței ocupaționale, deoarece nu s-au efectuat activități de control, se arată în raportul anual al instituției.

În temeiul Legii nr.79 din 24 mai 2018 pentru modificarea și completarea unor acte legislative, începând cu 15 iunie 2018 atribuțiile de cercetare a accidentelor de muncă grave și mortale sunt exercitate de către Inspectoratul de Stat al Muncii.


Astfel, de la începutul anului 2019, ISM informează că i-au fost comunicate 74 de cazuri de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 74 persoane, inclusiv 12 accidente mortale. Comisiile întreprinderilor au cercetat 54 de cazuri de accidentare cu incapacitate temporară de muncă. În proces de cercetare se află 17 cazuri de accidentare, din care 12 accidente cu caracter mortal, în care și-au pierdut viața 12 persoane și 5 accidente grave cu traumarea gravă a 5 persoane.

zdg.md


Moldova

Percheziții și un nou suspect: Un fost angajat al Agenției Servicii Publice, reținut de CNA.

Percheziții, rețineri și un nou suspect în dosarul permiselor cumpărate din Călărași. Un fost angajat al Agenției Servicii Publice a fost reținut pentru 72 de ore de ofițerii Centrului Național Anticorupție, în comun cu procurorii municipiului Chișinău. Bărbatul este bănuit că ar fi implicat într-o amplă schemă de corupție la eliberarea permiselor de conducere. Acesta a fost plasat în izolatorul CNA.

Publicat

Ancheta continuă cu acțiuni pe mai multe fronturi. În dimineața de 20 de octombrie, ofițerii anticorupție au efectuat noi percheziții în orașul Ungheni, de unde au fost ridicate documente și înscrisuri care ar putea demonstra implicarea mai multor persoane în schema infracțională.

Reamintim că, pe 15 octombrie, CNA a desfășurat peste 50 de percheziții în același dosar, în urma cărora trei persoane au fost reținute, iar două au fost ulterior arestate preventiv pentru 30 de zile. Una dintre ele se află în arest la domiciliu.

Potrivit materialelor cauzei, 53 de candidați pentru obținerea permisului de conducere, administratorul unei școli auto din Călărași, secretara instituției, trei examinatori, un instructor și fostul angajat al ASP sunt cercetați pentru corupere activă, pasivă și trafic de influență.


Schema ar fi funcționat astfel: suspecții ar fi cerut sume cuprinse între 500 și 700 de euro pentru a „garanta” promovarea examenelor teoretice și practice. În schimbul banilor, candidații ar fi obținut permisul fără a susține probele în mod real.

CNA și procurorii continuă acțiunile de urmărire penală pentru a identifica toate persoanele implicate și a destrăma întreaga rețea de corupție.




Citește mai departe

Moldova

Ceartă sângeroasă între frați: Un tânăr de 23 de ani ar fi fost înjunghiat cu un cuțit de fratele său geamăn.

Un tânăr se zbate între viață și moarte după ce ar fi fost înjunghiat de propriul frate. Totul s-a întâmplat în noaptea de 18 octombrie, într-un sat din raionul Criuleni. Potrivit poliției, doi frați gemeni, în vârstă de 23 de ani, s-ar fi luat la ceartă, iar disputa ar fi degenerat într-o altercație violentă.

Publicat

În timpul conflictului, unul dintre ei ar fi fost înjunghiat de fratele său cu un obiect ascuțit, suferind mai multe plăgi în zona toracelui. Victima a fost transportată de urgență la Spitalul Raional Criuleni, unde medicii i-au acordat îngrijirile necesare.

Oamenii legii, alertați printr-un apel la 112, au intervenit rapid și au reușit să-l rețină pe presupusul agresor în aceeași localitate. Acesta urmează să fie cercetat penal pentru vătămare gravă a integrității corporale, conform legislației în vigoare.

Polițiștii, împreună cu procurorii, continuă investigațiile pentru a stabili toate circumstanțele în care s-a produs incidentul.


Citește mai departe

Moldova

Sfârșit nefast pentru un motociclist: Un tânăr de 19 ani a murit după ce a ajuns cu motocicleta într-un gard, la Călărași

Neatenția și lipsa experienței la volan i-au fost fatale unui motociclist din raionul Călărași. Un tânăr de 19 ani a murit după ce ar fi pierdut controlul asupra vehiculului pe care îl conducea și s-a izbit violent într-un gard.

Publicat

Accidentul s-a produs în data de 19 octombrie, în satul Căbăiești. Potrivit poliției, motocicleta nu avea număr de înmatriculare, iar tânărul nu deținea permis de conducere. În urma impactului puternic, acesta a suferit traumatisme grave. La fața locului au intervenit echipajele de urgență, iar victima a fost transportată la Spitalul Raional Călărași. Din nefericire, medicii nu au mai putut face nimic pentru a-i salva viața.

Poliția a inițiat o anchetă pentru a stabili toate circumstanțele în care s-a produs tragedia.


Citește mai departe

topul săptămânii