Rețele de socializare

Moldova

În lipsa controalelor de stat, în 2018 au avut loc peste 400 de accidente la locul de muncă

De la începutul anului în R. Moldova au fost înregistrate 91 de accidente la locul de muncă, dintre care 16 au fost mortale. Pe parcursul anului trecut au avut loc 423 de accidente la locul de muncă, dintre care 63 au fost fatale, fiind înregistrate 68 de decese.

Publicat

Din cele zece autorități competente în domeniul controlului siguranței ocupaționale, opt dispun de regulamente de organizare și funcționare în care sunt prevăzute atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale. Cu toate acestea, pe parcursul anului 2018, activități de control în domeniul securității și sănătății în muncă nu s-au efectuat – potrivit raportului anual al Inspectoratului de Stat al Muncii.

Conform informației publicate de Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței, în anul 2017 în R. Moldova au fost înregistrate 369 accidente la locul de muncă, dintre care 57 mortale. Pe parcursul anului trecut s-au documentat 423 accidente la locul de muncă (cu 54 mai multe decât în 2017), dintre care 63 mortale ( soldate cu decesul a 68 persoane) şi 19 grave (au suferit 21 persoane).

De la începutul anului 2019, în perioada 01 ianuarie-15 martie au fost documentate 91 accidente înregistrate la locul de muncă, dintre care 16 letale și 10 grave. În 65 de cazuri, angajații s-au ales cu incapacitate temporară de muncă.


În R. Moldova, controlul de stat al respectării de către angajatori a legislației privind securitatea şi sănătatea în muncă este exercitat de următoarele autorităţi competente în domeniul siguranţei ocupaţionale:

  • Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniile sanitar-veterinar, fitosanitar, siguranța alimentelor, producerea și circulația vinului și a produselor alcoolice;
  • Agenţia pentru Protecția Consumatorilor şi Supravegherea Pieţei – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniile comerţului cu produse nealimentare și prestări servicii, inclusiv turistice;
  • Agenția Naţională pentru Sănătate Publică (ANSP) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul ocrotirii sănătății şi sănătăţii publice;
  • Inspectoratul pentru Protecția Mediului – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul protecției mediului și resurselor naturale;
  • Agenția Națională Transport Auto (ANTA) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul transportului rutier;
  • Autoritatea Aeronautică Civilă – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul aviației civile;
  • Agenția Navală – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul transportului naval;
  • Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din sectorul electroenergetic;
  • Agenția Națională pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii a căror activitate este reglementată în principal de legislația din domeniul comunicațiilor electronice;
  • Agenţia pentru Supraveghere Tehnică – pentru unitățile de producere şi de prestări servicii din toate celelalte domenii de activitate, care nu sînt prevăzute la lit. a)–i), inclusiv pentru autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu excepţia Ministerului Apărării, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Informaţii şi Securitate, Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, Administrației Naționale a Penitenciarelor şi Centrului Naţional Anticorupţie, care îşi organizează activităţi de inspecţie în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă prin serviciile lor de specialitate, care au competenţă numai pentru structurile din subordine.

Coordonarea la nivel naţional și monitorizarea controlului de stat al respectării legislaţiei cu privire la securitatea şi sănătatea în muncă efectuat de către inspectorii de muncă din cadrul autorităţilor competente în domeniul controlului siguranţei ocupaţionale sunt exercitate de Inspectoratul de Stat al Muncii (ISM), aflat în subordinea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecţiei Sociale.

Potrivit datelor ISM, din cele 10 autorități competente în domeniul controlului siguranței ocupaționale, opt autorități dispun de regulamente de organizare și funcționare în care sunt prevăzute atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale.


În 2018, Inspectoratului de Stat al Muncii i-au fost prezentate formularele inspectorilor de muncă, abilitați cu atribuții de control în domeniul siguranței ocupaționale din partea: ANSA – pentru 9 funcționari; Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației – pentru 3 funcționari; Agenția pentru supravegherea tehnică – 7 funcționari; Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supravegherea Pieței – 3 funcționari. Din cauza că în structura organizatorică a celorlalte autorităților nu există subdiviziuni și personal responsabil de efectuarea controlului de stat în domeniul siguranței ocupaționale, activitatea în domeniul dat nu se desfășoară – se arată în raportul anual al ISM pentru anul trecut.

Pe parcursul anului 2018, Inspectoratului de Stat al Muncii nu i-au fost prezentate rapoarte privind activitatea inspectorilor cu atribuții în domeniul securității și sănătății în muncă din cadrul autorităților competente în domeniul siguranței ocupaționale, deoarece nu s-au efectuat activități de control, se arată în raportul anual al instituției.

În temeiul Legii nr.79 din 24 mai 2018 pentru modificarea și completarea unor acte legislative, începând cu 15 iunie 2018 atribuțiile de cercetare a accidentelor de muncă grave și mortale sunt exercitate de către Inspectoratul de Stat al Muncii.


Astfel, de la începutul anului 2019, ISM informează că i-au fost comunicate 74 de cazuri de accidentare a lucrătorilor în câmpul muncii, în urma cărora au avut de suferit 74 persoane, inclusiv 12 accidente mortale. Comisiile întreprinderilor au cercetat 54 de cazuri de accidentare cu incapacitate temporară de muncă. În proces de cercetare se află 17 cazuri de accidentare, din care 12 accidente cu caracter mortal, în care și-au pierdut viața 12 persoane și 5 accidente grave cu traumarea gravă a 5 persoane.

zdg.md


Moldova

S-ar fi lovit la cap în piscină: Un copil de 3 ani din Moldova a murit într-un spital din Italia.

Durere fără margini pentru o familie de moldoveni. Copilul lor în vârstă de doar trei ani a murit într-un spital din Torino, Italia, după ce s-a lovit la cap în piscină.

Publicat

Potrivit presei italiene, cazul s-a produs în data de 23 august.

Băiatul ar fi fost găsit de tatăl său pe fundul piscinei unei pensiuni unde familia era cazată. Presa locală mai scrie că, micuțul s-ar fi lovit la cap în timp ce se juca, înainte de ajunge sub apă.

Copilul a fost transportat în stare gravă la spitalul Regina Margherita din Torino. Medicii au depus toate eforturile pentru a-i salva viața, însă din nefericire în data de 26 august micuțul a decedat pe patul de spital.


Citește mai departe

Moldova

/VIDEO/Descinderi inopinate, la Nisporeni: Arsenal de arme și muniții, ridicat de polițiști.

Descinderi de amploare la Nisporeni. Polițiștii au găsit un adevărat arsenal de arme și muniții în urma a două percheziții domiciliare.

Publicat

Primele percheziții au avut loc în satul Iurceni, la domiciliul unui bărbat de 32 de ani. Acolo, oamenii legii au depistat cinci arme de foc – patru dintre ele de modele necunoscute și două dotate cu lunetă –, trei paturi de armă, șapte țevi, un pistol, dar și cinci centuri cu muniție diversă. În plus, au fost ridicate zeci de cutii cu cartușe și alice de diferite calibre, precum și dispozitive optice performante, printre care un binoclu și un termovizor. Bărbatul deținea și mai multe piese și accesorii pentru arme, toate păstrate ilegal.

Cea de-a doua percheziție s-a desfășurat în orașul Nisporeni, în locuința unui bărbat de 48 de ani. De acolo, polițiștii au ridicat o armă de vânătoare, o armă de model necunoscut, 10 cartușe, o centură cu 20 de cartușe și mai multe gloanțe pentru arme pneumatice.

Toate bunurile au fost confiscate și transmise la Centrul Tehnico-Criminalistic și Expertize Judiciare al IGP pentru expertiză balistică. Poliția a deschis anchetă pentru stabilirea provenienței armelor și a scopului pentru care erau păstrate. Cei doi bărbați riscă dosare penale pentru deținere ilegală de arme și muniții.



Citește mai departe

Moldova

Întâlnire cu final sângeros: Un bărbat ar fi fost ucis cu sânge rece de un consătean, la Cahul.

Întâlnire cu final sângeros, în sudul țării. Un bărbat de 56 de ani și-a pierdut viața în urma unui conflict izbucnit între el și un consătean. Crima s-a produs în data de 25 august, în satul Baurci din raionul Ceadîr-Lunga.

Publicat

Potrivit poliției, în timpul altercației, suspectul – un bărbat de aceeași vârstă – i-ar fi aplicat victimei o lovitură cu un obiect ascuțit. Rănitul a fost transportat la Spitalul Raional Ceadîr-Lunga, însă, din cauza leziunilor primite, a decedat.

Agresorul a fost reținut pentru 72 de ore. Pe caz a fost inițiată o cauză penală pentru omor, iar oamenii legii urmează să stabilească toate circumstanțele tragediei.


Citește mai departe

topul săptămânii